Преминаване към съдържанието

Мускули, маса, колаген

12 May, 2023 54

Искаш добре оформени мускули? Тренировките са задължителни. Диетата, богата на протеини – също. Колагенът е основен градивен елемент на мускула и има важна роля за натрупването и задържането на мускулната маса. Заинтригувахме ли те? Чети нататък и направи колагена свой съюзник в мисията „релефно тяло“. 

Колагенът –  храна за теб и мускулите 

Когато приемаш колаген с храната, доставяш на тялото си необходимите аминокиселини за синтез на структурния протеин в организма. Най-концентрираният източник на колаген са животинските кости, сухожилия и кожа.  

Сигурно се питаш как да си ги набавиш?  

Достъпен и лесно усвоим източник на колаген за мускулите са колагеновите пептиди. Те се съдържат в хранителните добавки, на които пише още „хидролизиран колаген“. На практика колагенови пептиди” и “хидролизиран колаген означава едно и също нещо – храна за мускулите в лесно усвоима форма.  

Хидролизата е процес на „раздробяване“ на колагеновата молекула на по-малки молекули - пептиди. По-малката молекула на колагеновите пептиди съвсем не означава по-малко ценни аминокиселини. Хидролизираният колаген съдържа глицин, аргинин и метионин. Те изграждат аминокиселината креатин, а креатинът  – мускулната маса.  

Как колагенът подхранва мускулите при тренировка? 

Улеснява достъпa до енергия 

При вдигане на тежести например мускулите търсят бърз и лесно достъпен източник на енергия, наличен под формата на АТФ (аденозин трифосфат) - химическо вещество в тялото, което се образува с помощта на креатин.  

И така, ако ще вдигаш тежести и гониш по-добро представяне в залата, първо се увери, че приемаш достатъчно колаген с храна или с хранителна добавка. 

Осигурява по-добро кръвообращение и повече храна за мускулите 

Освен че почти буквално „захранва“ мускулите, колагенът спомага за обогатяването им с още хранителни вещества и кислород. Една от неговите аминокиселини – аргинин, подпомага еластичността на кръвоносните съдове и кръвообращението в тялото, а по-доброто кръвообращение означава повече кислород и хранителни вещества за мускулите.  

Възстановява мускулните протеини, изгубени по време на тренировка 

Колагенът помага за възстановяване на мускулите след тренировка. Най-сериозните спортисти, бодибилдъри и фенове на фитнеса не пропускат своята колагенова доза след силов ден в залата. Приемът на хидролизиран колаген и високопротеиновата диета увеличават мускулният анаболизъм и възстановяват изгубените протеини в мускулите след тежко физическо натоварване. 

Поддържа тялото в режим на анаболизъм – растеж и изграждане на тъканите 

Колагенът участва в химични процеси, свързани с поддържането на положителен азотен баланс. Той държи тялото в състояние на анаболизъм - растеж и изграждане на тъканите, включително и на скелетните мускули.  

Изводите от медицинско проучване сред спортисти мъжеслед 12 седмици усилени тренировки, са:  

Спортистите, приемали хидролизиран колаген, се радват на повече мускулна маса в сравнение с тези, които са тренирали, без да приемат допълнително колаген. 

Протеинова трапеза за повече мускули 

Пролетта е чудесно време да натрупаш повече колаген и съответно - мускулна маса, чрез храната. Сега тя е особено вкусна - месото е от млади животни, а зеленчуците – пресни,  свежи и с високо съдържание на витамини и минерали. Освен това идва лято и със сигурност ще намериш повод да покажеш резултатите от усилията си 

Ето, от какво се нуждае тялото ти, за да произвежда колаген, и в кои храни се съдържа: 

  • Пролин (аминокиселина в състава на колагена, както и в този на всички белтъци в организма на бозайниците): съдържа се в белтъците на яйцата, млечните продукти, зелето, гъбите и аспержите; 
  • Глицин (аминокиселина в състава на колагена): намира се в свинската кожа, пилешката кожа и желатина, както и в богати на протеини храни; 
  • Витамин С (подпомага синтеза на колаген в тялотo и поддържа нивата му): съдържа се в цитрусовите плодове и чушките; 
  • Цинк (кофактор в производството на колаген, активира протеините, необходими за синтеза му): съдържа се в говеждото, агнешкото и свинското месо, ракообразните, нахута, лещата, боба, млякото, сиренето и различни ядки и семена; 
  • Мед (активира ензима лизил оксидаза, който насърчава кръстосаното свързване на колаген и еластин): съдържа се в месото от органи - карантии, какаото на прах, кашуто, сусама и лещата. 

Ако искаш да научиш повече за синтеза на колаген, абонирай се за нашия YouTube канал и ни следвайте в социалните мрежи.  

 
1
Free Gift