Преминаване към съдържанието

10 полезни навика, способни да подобрят качеството на всеки наш ден

17 Nov, 2023 65

Рутината, изградена от добри навици, е една добра основа, на която можем да се опрем в справянето с предизвикателствата на всеки ден и в грижата за здравето и тонуса ни. 

Кои полезни дейности можем още днес да включим в ежедневието си, а дори и да ги превърнем в навици?  

Започни деня си с 1-2 чаши вода 

 На първо място поставяме хидратацията, тъй като тя е ключов фактор за нашето възприятие за света. Често, когато ни се спи, имаме някакъв дискомфорт или просто не сме в добро настроение, това може да се дължи на дехидратация на организма ни. Добър навик е още щом се събудим да подскажем на тялото си, че е време да започнем деня и да изпием 1-2 чаши вода. Така се задействат метаболитните процеси, пречиства се тялото от токсини и се намалява киселинността на стомашните сокове.  

Обърни внимание на съня си 

 Eдин от най-важните фактори за дълголетие и здравословен начин на живот е качественият нощен сънКогато се научим да си даваме нужните часове, не само, че ще сме по-продуктивни през деня, но и ще се грижим в дългосрочен план да поддържаме добър външен вид и да се чувстваме тонизирани.  

Радвай се на слънцето сутрин 

Какво по-приятно от това да се порадваме на слънцето, веднага щом се събудим? Естествената слънчева светлина контролира и рестартира нашия циркаден ритъм – той обхваща всички естествени процеси в организма ни. Със смяната на сезоните съотношението ден-нощ се измества и именно циркадните ритми са отговорни за това ние да се чувстваме добре в променливите месеци. Слънчевата светлина помага при адаптацията на нашия биологичен ритъм и се събуждаме и заспиваме по-лесно.  

Избери стълбите пред ескалатора 

Много по-удобно е да се качим по ескалатора, нали? По-лесния начин обаче не означава по-здравословното решение. На пръв поглед едно малко усилие, качването по стълбите е „стъпка“ към повече движение през деня. То подпомага аеробния капацитет, стяга мускулите на дупето и може да подобри качеството на „добрия холестерол“ в кръвта. Пък и защо да не направим една кратка тренировка на път за работа?  

Започни деня си по-рано 

Понякога цял ден не е достатъчен да свършим задачите си, а какво остава за личното ни време? Един добър трик е да си даваме време сутрин, преди да сме влезли в динамичността на графика си. Така не само ще имаме повече време, но и ще даваме нужното внимание на нас самите, като изключим обичайното бързане.  

Проучване на YAMA Psychiatry изследва близо 840 000 европейци, като проследява резултатите от ранното ставане. Става ясно, че хората, които обикновено са свикнали да си лягат и да се събуждат с час по-рано от останалите имат близо 23% по-малък риск от развитие на депресия. Разбира се това не означава да се лишаваме от сън, тъй като, както споменахме, той е от съществено значение за здравето ни. Важно е да си осигуряваме необходимите часове за почивка, но и 30 минути по-рано вършат чудеса.  

Започни всяко основно хранене със салата 

Френският биохимик и автор на книгата „Глюкозната революция“ Джеси Инчауспе разяснява в своя бестселър за важността при приема на храната в определен ред. Според нейни проучвания фибрите, приети в началото на всяко хранене, имат свойството да създават „защитна мрежа“ в стомаха ни. Тя не позволява на глюкозните молекули от другите храни да се разградят бързо и по този начин се регулират нивата на кръвната захар и се забързва метаболизма ни. Високо съдържание на фибри има в зеленчуците, затова е добра практика да се обърнем към салатите преди основното. 

Сменяй периодично сутиена си 

Това е нещо, което често се пренебрегва от дамската аудитория, но всъщност има голямо значение за здравето. Експерти споделят, че всеки сутиен започва да се деформира средно след около 180 носения (6 месеца) и е добре да бъде подменен след този „гаранционен срок“. Промяната в структурата на бельото зависи от различни фактори – пране в пералня, разтягане и остаряване на ластиците.  

Разбира се всичко е строго индивидуално и всяка дама решава кога да предприеме тази стъпка, но има няколко основни признака, по които съдим за деформация. Употребата на преизползван сутиен може да причини болки областта на бюста, лоша стойка, следователно схващане на гърба и дискомфорт в кръста.  

Планирай и организирай 

Обикновено създаването на добра организация в ежедневието води до усещане за сигурност и спокойствие, намалява стреса и подпомага по-високата ефективност. Има различни начини, по които можем да планираме задачите си. Водене на дневник, вписване в календара на телефона или традиционният метод с бележките на лист хартия – все „визуални помощници“, които биха дали една добра структура на деня ни. 

Прекарвай повече време с позитивни личности 

На вид банално, обграждането с позитивни хора значително може да помогне да разчупим мислите си и да се разведрим в натовареното ежедневие. Винаги можем да научим нещо ново при споделянето на даден проблем. Разговорите с добри приятели, роднините ни или с усмихнати колеги ни дава една нова, различна перспектива за случващото се.  

Пази си колагена

Наличието на колаген в организма ни подпомага еластичността и хидратацията на кожата, укрепва ноктите и космения фоликул и заздравява ставите и мускулите. За да може колагенът в тялото ни да се синтезира ефективно, е необходимо да му помагаме ежедневно.  

За никого не е тайна колко ползи се крият в активния начин на живот. Редовното спортуване ни държи във форма, подпомага естествените процеси в организма и ни зарежда с още повече енергия. Медитацията ни дава възможност да обърнем поглед към вътрешното си спокойствие и да намалим стреса, който е един от основните “врагове” на колагена. Сред тях са тютюнопушенето, излагането на пряка слънчева светлина и прекомерната консумация на захар, както и стресовите ситуации. 

 
1
Free Gift