Преминаване към съдържанието

По-здрави с противовъзпалителни храни през есента

11 Nov, 2022 21

Здравето започва от храненето. Ако се храним с чисти продукти, богати на витамини и антиоксиданти, по-лесно ще се справим с възпаленията, които се предизвикват от т.нар. антиоксидантен стрес. Това е процес, при който нивата на свободни радикали са повишават повече от нормалното в организма. В резултат, освен възпаления, които засягат органите ни, кожата, костите и ставите, се увреждат клетките и имунната система. Колагенът в организма ни се изчерпва.

Затова лекарите, а и т.нар. народна медицина, подчертават значението на определени храни, които съдържат витамин Ц, Е, селен, бета каротен, защото те, освен че регулират нивата на свободни радикали в организма, подпомагат и усвояването на колагена. А той, колагенът, както вече писахме, има важна роля при възстановяването от антибиотично лечение на различни видове бактериални заболявания. Колагенът съдържа глицин, който поддържа метаболизма, разгражда мастните киселини и се грижи за чревния тракт. Тази аминокиселина намалява възпалението, защото подхранва производството на серотонин, което води и до повече мелатонин, който, от своя страна, успокоява стомашно-чревния тракт.

Затова е препоръчително поне 1 месец след прием на антибиотици да се храним с повече противовъзпалителни храни.

Ето няколко от тях

Зелето – традиционното листно зеле, кейлът, бок чой, съдържа сяра и има антимикробно действие. Китайското зеле съдържа повече от 70 антиоксиданта, казва д-р Джош Акс в книгата си „Чудото колаген“.

Затова различните видове зеле се препоръчват в диетата на хора, които борят бактериални инфекции. Една чаша зелев сок може да ви осигури 75% от дневната ви нужда от витамин Ц.

С повече броколи и брюкселското зеле в менюто подпомагаме да се повишат нивата на глутатион – вещество,което се смята за най мощния антиоксидант в тялото ни. Зеленчуците от вида „дерле“ помага на организма и да произвежда сулфорафан - - вещество, което намалява нивата на антиоксидантен стрес в клетките.

Екстра върджин кокосовото олио съдържа антиоксиданти за подсилване на имунната система. Богато е средноверижни мастни киселини. Съдържа лауринова киселина, която убива вредните патогени като бактерии, вируси и гъбички като бактериите Staphylococcus aureus, които причиняват стафилококови инфекции и дрождите Candida albicans. Маслото помага за по-доброто усвояване на хранителните вещества от организма, за балансиране на нивата на йод при проблеми с щитовидната жлеза, за намаляване на холестерола и за регулиране на кръвната захар. Може да се ползва вътрешно и външно. Препоръчва се за готвене.

Ферментиралите храни са известни със своето благотворно действие върху организма и сега им е сезонът, нали?

Ферментацията в разтвор на сол и вода, без други добавки и без излагането на топлинна обработка, протича благодарение на полезната лактобациликус бактерия, която се храни със захар и произвежда млечна киселина като отпадъчен продукт. Естествените захари в храната се преобразуват в мощни пробиотици.

От зелето през познатите ни и азиатски туршии, тези деликатеси са богати на ензими, витамини, Омега-3 мастни киселини и пробиотици. Подобряват чревната флора, храносмилането, поддържат имунната система. Имат антибактериално действие.

Тези храни подпомагат добрите бактерии в организма. Ако лошите бактерии в червата преобладават, чревната лигавица става по-пропусклива и в кръвта преминават повече недостатъчна добре смлени протеинови молекули и патогени. Това активира имунната система и се появяват хронични възпаления.

Черният шоколад и какаото – вкусни и полезни! Умерената консумация на черен шоколад и неподсладено какао е подходяща при възстановяване от възпаления. Те съдържат полифеноли и флавоноиди, които се борят със свободните радикали. Интересен факт е, че в шоколада има повече от тях, отколкото  в чая, годжи берито, боровинки. Ако шоколадът съдържа над 70% какао , е по-богат и на антиоксиданти, цинк и мянган. Какаото, от своя страна, е суперхрана, богата на сяра и магнезий. Накратко, угаждайте си за здраве!