Преминаване към съдържанието

Каква подготовка да направим за навлизане в лятото

07 Jun, 2024 52

Лятото чука на вратата ни и навлизайки в този така очакван сезон, е добре да сме подготвени с правилната грижа за организма си. Макар и неголям, преходът между пролет и лято съществува и е възможно тялото ни да премине по-трудно през него. В тази статия ще ти дадем няколко идеи, чрез които можеш да подготвиш тялото си за най-топлия сезон. 

Хранене според сезона  

Освен прекрасното топло време, лятото носи със себе си и едно богато разнообразие от свежи плодове и зеленчуци. Сезонната храна ни дава чудесна възможност да си набавяме повече от полезните за организма ни вещества и да се хидратираме. Летните „суперхрани“ са добър начин за набавяне на основни витамини, минерали и антиоксиданти, както и да разнообразяваме менюто си с нещо вкусно всеки ден. 

Поради благоприятното ни географско разположение, у нас през топлите сезони има огромен избор от плодове и зеленчуци. Сред растителната храна, която можеш да откриеш през лятото, са богатите на мелатонин череши; кайсиите, в които се съдържа висок процент бета-каротин, полезен за здравето на очите; праскови, наситени с множество вещества – витамин C, витамин A и антиоксидантните съединения флавоноиди; диня и пъпеш, с които ще си набавиш необходимата хидратация, благодарение на високото им съдържание на вода. Лятото дава идеална възможност да включиш „природните дарове“ в диетата си, а защо да не пробваш и… 

Детокс  

Ползите, които носи детоксът, са множество и са особено подходящи за топлото време. В буквален смисъл детокс представлява прочистване от натрупани с времето токсини в организма. Външните фактори като замърсен въздух и преработена храна натрупват вредните вещества и в дългосрочен план това може да доведе не само до покачване на килограми, но и до множество респираторни, храносмилателни, двигателни и сърдечно-съдови проблеми.  

В основата на детокса е чистото хранене с растителна храна за определен период от време. В новия епизод на нашия подкаст RealTalks специалистът по хранене Радослава Тодорова сподели за детокс-плановете, които тя изготвя на своите клиенти, и изтъкна, че не е необходимо да се стига до крайности при приложението на детокса, като например да се пият само плодови сокове. Нужно е да се подходи с мисъл и внимание и да се консултираме със специалист в тази сфера, за да достигнем до най-подходящия режим заедно - за да се получи благоприятен ефектът, е добре да сме рационални.  

Ако ти е интересна темата за детокса и искаш да научиш повече за здравословното хранене и влизане във форма за лятото, гледай новия епизод на нашия подкаст RealTalks с Радослава Тодорова тук 

Движението  

Свежото и топло време могат да дадат добра мотивация, за да практикуваме дълго отлаганите активности. Зимата е зад гърба ни и променливото време на пролетта е в историята – време е да се раздвижим. 

Разбира се, не е задължително да се подлага на стрес организма с тежки и непосилни тренировки. Ако досега те не са били ежедневие, тялото би се натоварило изведнъж. Топлите месеци предразполагат за дълги разходки в приятна компания, летни активности като плуване и йога или упражнения на открито, с които да се насладим на природата в разцвета ѝ и да получаваме достатъчно свеж въздух. 

Слънцезащитата  

Не забравяй, че един от задължителните фактори за лятото е този на кожата ти. Слънцезащитните продукти са тази „броня“ по нас, която ни предпазва от вредното действие на слънцето. Честото излагане може да причини на кожата както повърхностно изгаряне, така и да доведе до много по-сериозни състояния. 

Множество разбирания подкрепят идеята, че слънцезащитата е само за лятото, но това не е вярно – дори когато времето не е слънчево, има опасност от проникване на лъчите до кожата ни и е добре да се нанася целогодишно. Редица проучвания изследват поведението на хората относно погрешното схващане, като се стига до заключение, че нагласите клонят към употреба основно на плажа.  

Изборът на продукт зависи от личните нужди и от това колко силна защита желаем. Добре е той да се нанася през няколко часа, като се обхващат максимално много зони и се подхожда с по-специално внимание при наличие на белези, татуировки и други образувания по кожата. 

Антиоксиданти за кожата  

С любимия топъл сезон идва и по-големия риск от увреждане на кожата, поради опасността от действие на свободните радикали. Тези „невидими вредители“ на нашата кожа могат да навлязат чрез UV-лъчите и от замърсяването на въздуха, причинявайки окисление, както и потикват кожата към преждевременно стареене. Изследване по темата разглежда как те се прикрепят към атомите на кожата ни и водят до по ясни фини линии, пигментни петна и разрушаване на жизненоважните протеини, поддържащи кожата, като колаген и еластин.  

На помощ идват антиоксидантите. Те се срещат както в храната, така и може да си ги набавим с хранителни добавки и козметични продукти - с активни антиоксидантни свойства са витамини C, E, D, Коензим Q 10. Действието им е на молекулярно ниво, като те се свързват със свободните радикали и им противодействат пряко. По този начин подпомагат за намаляване на възпалението, подобряват синтеза на колаген и еластин в кожата, а като резултат от честия прием тя е по-наситена с влага и по-гладка.  

Антиоксидантите лесно могат да се набавят от храната и да бъдат включени в менюто ни - храни, богати на такива са малките горски плодове (сините боровинки, ягодите, малините),  зеленолистните зеленчуци, както и цитрусите и зеленият чай. Черният шоколад също предлага добри антиоксидантни свойства, така че без угризения можем да си похапваме и от него.  

Пробиотици  

Една от първите асоциации с пролетта – това са пролетните алергии. Ако не се контролират навреме, те могат да ни повлияят негативно, както и да се задържат за по-дълго. В най-топлите месеци тялото ни е по-предразположено към дразненията на околната среда от наличие на повече влага и полени от цъфтеж на растенията.  

Отделно, най-значимият фактор, който допринася за алергични реакции и неразположения през лятото, е въздействието на горещините и често срещаните вирусни състояния. Поради загубата на течности организмът може да получи повече топлинен стрес, да се дехидратира и да се стигне до проблеми със стомашно-чревния тракт. По-дългосрочният прием на пробиотици подпомага заздравяването на чревната лигавица, която може да бъде лесно раздразнителна в този период. Те подсилват чревната стена и балансират микрофлората, която играе ключова роля за цялостния имунитет на организма.  

Комплексът от грижи на прага на най-топлия сезон може да включва множество разнообразни „трикове“, но е важно да разберем кое работи най-добре лично за нашия организъм. Лятото е съпроводено с високи температури и по-голяма дължина на деня, затова е добре да се обърнем към себе си и да си отдадем нужното внимание.