Преминаване към съдържанието

Значението на глюкозата за рутината ни и как да балансираме нивата ѝ

31 May, 2024 53

Запознай се с някои от основните причинители на резките скокове и спадове в нивата на глюкоза и как хранителните добавки могат да допринесат за нормализирането им 

През последната година голяма популярност придоби книгата „Глюкозната революция“ на френската инфлуенсърка Джеси Инчауспе. В нея тя споделя с читателите си заключенията, до които е стигнала, след като тества влиянието на различни фактори върху нивата на кръвната ѝ захар. В следващите редове, вдъхновени от нейните проучвания, ще разгледаме по-подробно темата и ще ти споделим за хранителните добавки, които са способни да въведат баланс в нивата на глюкозата в кръвта ти. 

Глюкозата – енергията на нашите клетки  

Глюкозата е „енергията“ на всяка една клетка в цялото ни тяло. Количествата на глюкоза в организма ни до голяма степен определя начина, по който ще се чувстваме през деня. Затова и резките спадове на кръвната ни захар водят до чувство на отпадналост, летаргия и така нареченият “brain fog” (затруднения с концентрацията и паметта). Респективно, скоковете в нивата на глюкозата са отговорни за появата на различни процеси в организма - инфекции, влошаване на съня, както и забързване на процесите на стареене. 

Съществуват някои „трикове“, с чиято помощ бихме могли да подпомогнем поддържането на един оптимален баланс на кръвната си захар, за да не се стига до резки промени, които да стресират всяка една наша клетка.  

Правилният ред на храните 

За нивата на кръвна захар от голямо значение са пропорциите мазнини, въглехидрати и протеини, които приемаме с храната. Но това не е достатъчно – поредността на тези вещества също оказва влияние на скоковете на глюкоза. Множество проучвания са направени по темата, като се установява, че полезната последователност е “фибри, протеини, мазнини”.  

Изследване от 2016 година показва как една от тестваните групи хора с диабет тип 2, приемала по-големи количества фибри, проявява значително намалени нива на гликиран хемоглобин - съответно тяхната кръвна захар е в по-здравословни нива от преди. Тествана е и поредността на приетите вещества, като групата, приемала храната си в реда “фибри, протеини, мазнини”, показва значително подобрение на състоянието си, докато при останалите нямало промяна. 

Повече фибри 

Добавянето на фибри под формата на плодове и зеленчуци в хранителния ни режим е полезно решение. Но защо хората с дисбаланс на кръвната захар е добре да консумират повече фибри? 

Проучване показва, че е добре фибри да се приемат преди всяко хранене. Така те си създават вискозна мрежа в червата, която удължава времето за усвояване на молекулите от храната. Това помага на молекулите на глюкозата да вникват по-бавно от чревната лигавица в кръвния поток и да не позволяват храната да предизвика захарен пик. Приемът на каквато и да е растителна храна ще допринесе за насищането на организма с фибри и дори в малки количества е добре тя да присъства в дневното ни меню. 

Сладкото като десерт, а не като междинно хранене  

Кога трябва да приемаме сладко? Съществува разлика във влиянието на сладките храни в зависимост от това кога ги хапнем. Приета непосредствено след хранене, захарта от сладката храна вниква в кръвта ни по-бавно, тъй като малко преди нея, ние сме хапнали основно ядене и нивата вече са се покачили постепенно. Така червата обработват първо основната храна и чак накрая разгражда захарните молекули от десерта. По този начин организма ни е подготвен за по-голямо натоварване. 

Ако се хапне между основни хранения или на празен стомах, захарта (под формата на шоколад, вафли или каквото и да е друго сладко изкушение), попада в стомашната лигавица тогава, когато вече е започнато разграждане на предишната храна, а за нивата на кръвна захар настъпва стресов момент – пик. 

Хранителните добавки, които ще помогнат на кръвната ти захар  

Обръщаме поглед и към допълнителната подкрепа, която оказват на диетата ни хранителните добавки. Някои от тях биха могли да допринесат за нормалните нива на глюкоза в кръвта ни, ако са подбрани с мисъл според нуждите на собственото ни тяло.  

Магнезий 

Магнезият предлага подкрепа на организма на много нива. Минералът е подходящ за прием при поддържането на добро метаболитно здраве, като участва в нормалната секреция на инсулин и правилното му функциониране. Ниските нива на магнезий в кръвта са често срещано явление при хората с диабет тип 2. Недостигът му в организма се свързва с инсулинова резистентност - клетките на тялото стават по-слабо чувствителни към инсулин, като се увеличават нивата на кръвната захар. Редовният прием на магнезий може да регулира тези процеси и отделно да благоприятства появили се вследствие на тази резистентност възпаления.   

Хидролизиран колаген  

Един от начините, по които колагенът се грижи за тялото ни, е да поддържа баланс на чревната ни флора. Помощта, която хидролизираният колаген оказва върху нормалните нива на кръвна захар, се фокусира именно върху подкрепата на чревния микробиом. Основно свойство на колагена е да намалява възпалителните процеси в червата, както и да заздравява бариерата им при състояние на чревна пропускливост. При дългосрочен прием пептидите осигуряват по-балансирана среда на чревната лигавица и по този начин подпомагат глюкозния толеранс, като молекулите на захарта се разграждат по-бавно в кръвта 

Ако искаш разбереш повече за това как хидролизираният колаген се грижи за чревния ти микробиом, можеш да прочетеш тук 

Пробиотици  

Помощта на пробиотиците е многопластова и е добра практика те да бъдат включени в рутината ни. Обработката на приетите въглехидрати от органите ни може да бъде трудна задача. Добрите бактерии от пробиотичните добавки успешно забавят усвояването на въглехидратите, което води до по-бавно навлизане на глюкоза в кръвта. Това, респективно, подпомага предотвратяването на внезапни скокове в нивата на кръвната захар непосредствено след хранене, а нивата на стрес за организма се балансират. 

Регулирането на нивата на кръвната ни захар са основополагащи за здравословното ни състояние. Резките пикове и спадове в нивата на глюкоза в кръвта могат да причинят както отпадналост и тежест, така и да доведат до по-сериозни заболявания като диабет тип 2. С ежедневната грижа за тялото ни, чрез някои промени в ежедневието си, бихме могли да повлияем на тези резки граници, за да влезем в един здравословен баланс.  

Речник: 

Глюкоза в кръвта - въглехидрат, който клетките използват като източник на енергия; 

Кръвна захар - термин, синоним на “глюкоза в кръвта”; 

Гликиран хемоглобин - форма на хемоглобина, която показва среднодневните нива на кръвната захар; 

Инсулин - хормон, който регулира нивата на глюкоза в клетките; 

Инсулинова резистентност - здравословно състояние, в което клетките не отчитат сигналите на инсулина; преддиабетно състояние; 

Вискозна мрежа - термин, използван от Джеси Инчауспе, означаващ плътна мрежа, обвивка; 

Пик на кръвна захар - момент, в който нивата на глюкоза в кръвта са високи.