Преминаване към съдържанието

Колаген – защо е важен и полезен за теб?

15 Mar, 2022 232

Запознай се отблизо с хранителната добавка - колаген!

Ако ни следите отдавна, вече знаете, че сме споделяли този факт: Колагенът е най-разпространеният тип структурен протеин при животните. Той участва в изграждането на нашите вашите клетки и тъкани. Има 28 известни вида колаген, като колагенът тип I представлява 90% от колагена в човешкото тяло. Протеинът се състои главно от аминокиселините глицин, пролин и хидроксипролин. Тези аминокиселини образуват три нишки, които образуват характерна тройна спирала. Намира в съединителната тъкан, кожата, сухожилията, костите и хрущялите.

Колагенът осигурява структурна подкрепа на тъканите и играе важна роля в клетъчните процеси, включително при възстановяване на тъканите, за имунен отговор, при клетъчна комуникация, в клетъчната миграция - процес, необходим за поддържане на тъканите.

Клетките на съединителната тъкан, наречени фибробласти, произвеждат и поддържат колагена в организма. С възрастта функцията на фибробластите се влошава и производството на колаген се забавя. Това, заедно със загубата на друг ключов структурен протеин - еластин, води до видими признаци на стареене като отпусната кожа и бръчки и намаляване на подвижността.

Тялото произвежда само колаген, а ние го набавяме чрез консумация на месо, риба, пиле, хранителни добавки. Колагенът, който приемаме чрез различни добавки – хидролизиран на прах, таблетки, в напитки, чрез локално действие с кремовете за лице, целят да се преборим с белезите на стареенето - бръчки, загуба на хидратация на кожата, болки в ставите.

Хидролизираният колаген – на прах, може да се използва в кулинарията, да се прибави към напитки - както топли, така и студени, храни като овесени ядки, кисело мляко, енергийни блокчета.

Какво се случва, когато колагенът намалява? 

С напредването на възрастта производството на колаген естествено намалява. Постепенно колагенът се фрагментира (фрагментацията е процес на откъсване на парче от организъм, последвано от митотично клетъчно деление) и намалява. Тези промени водят до характерните признаци на стареене, като бръчки и суха, отпусната кожа. Целостта на колагена в скелетната система също се нарушава, което води до намаляване на здравината на костите. Докато загубата и увреждането на колаген с напредването на възрастта са неизбежни, неправилната диета и промени в  начина на живот също могат да ускорят този процес.

Тютюнопушенето разгражда колагена и причинява стареене на кожата, бръчки и загуба на еластичност.

Злоупотребата с алкохол също намалява производството му и уврежда механизмите за възстановяване на кожата.

Диета с високо съдържание на добавена захар и с консумация на свръхпреработени храни може да доведе до преждевременно стареене. Тя допринася за процес, наречен гликация. При него се намалява производството на колаген и това пречи на способността му да взаимодейства с околните клетки и протеини.

Прекомерното излагане на слънце също намалява производството на колаген, което води до преждевременно увреждане на кожата. Затова е важно да се използва слънцезащитен крем и да се избягват най-горещите часове на деня.

Кои храни са богати на колаген?

Колагенът се извлича най-вече от животни – от тяхната кожа и кости. Богати на колаген са:

  • продукти на базата на кости и ставни връзки, включително костен бульон;
  • кости, кожа и ставни връзки на пасищни животни, пилета;
  • продукти от някои видове морски дарове, медузи.

Основното правило е, че за да насърчаваме естественото производство на колаген, е нужно да консумираме месо от пасищни животни, домашни птици, риба, боб и яйца. Те съдържат аминокиселини, важни за производството и поддържането на количеството колаген в организма.

Витамин С също е необходим за синтеза на колаген, така че наличието на ниски или дефицитни нива на витамин С може да доведе до нарушено производство на ценния протеин. Консумирайте повече чисти и биологично произведени цитрусови плодове, чушки, зелении, горски плодове.

Защо е полезно да приемаме хранителна добавка колаген?

Ползите от хранителните добавки са колаген са безспорни. Едно от най-популярните им приложения е за по-здрава кожа. Според 19 проучвания, включващи 1125 участници (95% жени) на възраст между 20 и 70 години, с приема на хидролизиран колаген се подобрява хидратацията и  еластичността на кожата, появата на бръчките се забавя. Хидролизата, при която протеинът се разгражда на по-малки парчета, улеснява усвояването му от организма.

Дозите колаген, които се смятат за ефективни за подобряване на здравето на кожата в изследователските проучвания, варират, но при повечето проучвания са използвали 2,5–15 грама на ден в продължение на 8 седмици или повече.

Колагенът помага и при намалена костна минерална плътност. Проучване разглежда ефектите от приема на добавки с колаген при 102 жени в постменопауза. Тези, които са приемали 5 грама колагенови пептиди (хидролизран колаген) на ден в продължение на 1 година, са увеличили костната плътност в гръбначния стълб и бедрената кост. Подобни са резултатите и от изследване сред жени, които са приемали по 5 грама колаген дневно в продължение на 4 години. Изводът е, че колагенът помага на пациенти в  постменопауза, които са изложени на по-голям риск от развитие на остеопения и остеопороза.

Има ли странични ефекти?

Общото мнение е, че хранителните добавки с колаген са безопасни и не са свързани със сериозни нежелани странични ефекти. Но лекарите препоръчват бременните жени и кърмачките да се консултират със специалист, преди да започнат да ги приемат. Често производителите комбинират колаген с други съставки в добавките, които могат да представляват риск за здравето. Някои билкови екстракти или витамини могат да взаимодействат с често предписвани лекарства. Комбинацията между колаген и биотин може да попречи на лабораторните тестове за функцията на щитовидната жлеза или при изследвания на сърдечната дейност . 

Балансирана диета и спорт за повече колаген

Балансираната диета за поддържане на мускулната тъкан и костите с напредване на възрастта е от голямо значение. За да поддържаме нивата на колаген в тялото си за здравето на костите, е достатъчно да приемаме достатъчно висококачествен протеин, витамин D, калций, витамин С и цинк. Спорт и тренировки с тежести подсилват ефекта. Невъзможно е да се предотврати всяка свързана с възрастта загуба на колаген, но е възможно да се забави процеса. Диетата и други фактори на начина на живот могат значително да повлияят на производството на колаген в тялото ви. Ако избягваме тютюнопушенето и злоупотребата с алкохол, можем да забавим свързаните с възрастта промени в колагена и намаляване на признаците на стареене, като например бръчките.

Ако избягваме преработени месни продукти като хот-дог и бекон, пържени храни като пържени картофи и пържено пиле, печени меса и меса на скара, ще намалим концентрацията в организма на AGE. Това е токсин, който се натрупва в кожата при гликация и причиня втвърдяване на колагена, възпрепятства действието на протеините, отговорни за възстановяването му. Можем да намалим вредното влияние, като приемаме хидролизиран колаген дългосрочно, според указаната доза на опаковката или по предписание на лекар.

 

 
1
Free Gift