Преминаване към съдържанието

По какво се различават хидролизираният колаген и суроватъчният протеин и защо колагенът е по-подходящ за жени при спорт?

08 Mar, 2024 101

Сравненията между суроватъчен протеин и хидролизиран колаген се налагат тогава, когато имаме необходимост да поддържаме организма си, докато спортуваме, и търсим оптимален вариант за подкрепа. На пръв поглед двете си приличат, но щом се задълбочим, намираме някои основни разлики в действието им в областта на активното движение и тренировките. За да се разграничат разликите между суроватъчния протеин и хидролизирания колаген, е добре да се отличат основните характеристики на всеки от продуктите.  

Суроватъчен протеин   

Суроватъчният протеин е продукт, извлечен от мляко, който съдържа в себе си 9-те незаменими аминокиселини – изолевцин, левцин, лизин, метионин, фенилаланин, триптофан, треонин, валин и хистидин. Той е добре познат на активно спортуващите хора, тъй като често се пие под формата на шейкове или се влага в ястия за възстановяване на тонуса и мускулите след тренировка, както и за изграждане на мускулна маса. Освен това има свойството да засища за дълго време и предоставя противогъбичен ефект заради наличието на лактоферин – протеин с антимикробно действие, съдържащ се в млякото.  

Като недостатък при суроватъчния протеин може да се изтъкне това, че поради извличането от мляко, той би навредил на хора с непоносимост към лактоза и на такива, които избягват млечните продукти. Друг недостатък на този вид протеин е бавното абсорбиране от организма. Проучвания показват, че в рамките на един час той разгражда от около 8 до 10 грама протеин, като средната дозировка при еднократен прием е около 23 грама – това е предпоставка за чувство на тежест и дразнене в стомаха непосредствено след прием. 

Хидролизиран колаген  

Колагенът е най-често срещаният протеин в човешкото тяло и е градивен елемент на всички системи и органи. Преминал през процес на хидролиза, хидролизираният колаген е значително по-лесно усвоим от организма. Това се дължи на факта, че молекулите му вече са много по-малки, а бионаличността им – по-голяма. Той може да бъде приеман както от активни личности, така и от хора, за които спортът не е ежедневие, понеже съчетава в себе си множество ползи за оптималното здраве и подкрепа на мускули, стави, кости и сухожилия при натоварване.  

За да спортуваме активно, е необходимо да имаме мотивация, както и да се чувстваме цялостно здрави. Тъй като хидролизираният колаген е съставна част на всички наши системи, той може да бъде подходящо допълнение към приеманите през деня вещества. 

Суроватъчен протеин или хидролизиран колаген – кое е по-подходящо за спортуващи жени?  

Отделните хора имат различни потребности, а удовлетворяването им се свежда до разнообразни методи. От гледна точна на хранителните добавки, обикновено дамите имат специфична нужда от подкрепа за своето здраве. Често е необходимо да се съобразят фактори като хормонални промени, чувствителност и характерните особености на пола – по-тънки коса, кожа и нокти. 

Подкрепа на чревния микробиом 

Характеристиките на хидролизирания колаген позволяват на спортуващите дами да се възползват от неговите качества, като в тази област той изпъква пред суроватъчния протеин. За разлика от него, колагенът се грижи за здравето на чревния микробиом – заздравява чревната стена и предпазва от пропускливост и неразположения. В състава на животинския колаген не се среща лактоза, което е друго предимство за дамите с чувствителна чревна флора. От тази гледна точка суроватъчният протеин може да натовари стомаха и да има негативен ефект при лактозна непоносимост.  

Възстановяване при натоварване  

Колагенът е съставен елемент на съединителната тъкан и редовният прием подпомага процеса по възстановяване на мускулите и сухожилията от спортни травми и разтежения, както и предоставя превенция от бъдещи такива, докато протеинът играе роля основно при изграждането и запазването на мускулната маса. Уникалният аминокиселинен профил на пептидите позволява активно да се грижат за здравето на ставите и костната плътност. Те предпазват ставния хрущял от износване както с възрастта, така и вследствие на тежки физически упражнения.  

Проучване изследва взаимовръзката между развитието на костната плътност и това на мускулите при мъже и жени. Установено е, че в своето развитие костната плътност на жените е по-устойчива спрямо тази на мускулите, докато при мъжете е точно обратното. С годините обаче тази издръжливост намалява - вследствие на менопаузата количествата естроген започват да се редуцират прогресивно. Tова води и до нарушения в костната плътност и ставите, тъй като наличието на хормона подпомага абсорбацията на калций.  

Поради тази причина дамите са по-предразположени към болки и фрактури при физическа активност. Може да се забележи поява на заболявания като артрит и ревматизъм и по-специфични състояния като разкъсвания на предна кръстна връзка на коляното*. Колагенът е основният структурен протеин в хрущяла и костите и при допълнителен прием той ги подсилва, като ефективно облекчава болките в дългосрочен план. 

В името на красотата  

В сферата на естетиката колагенът предлага повече ползи – колаген тип 1 и 3 се съдържат в големи количества в кожата, в ноктите и в косата. С течение на годините, наличността им намалява и могат да се забележат промени – изтъняване на косата, по-лесно чупене на ноктите, а кожата да бъде дехидратирана и да се получи увисване. Приемани допълнително, пептидите навлизат в дълбочина, като изглаждат фините линии по кожата и задържат влагата за по-дълго, както и връщат и здравината и плътността на ноктите и косата. 

Заключение   

Както хидролизираният колаген, така и суроватъчният протеин имат своите предимства. Поради индивидуалните нужди на всяка жена, не може да се каже с точност кое от двете ще окаже по-добър резултат върху организма.  

Хидролизираният колаген поддържа здравето на стомашно-чревната лигавица, укрепва ставния хрущял, костите, сухожилията и мускулите при натоварвания и висока физическа активност, както и предоставя превенция срещу болки и дискомфорт в тези области с течение на годините. Отделно той хидратира кожата и я запазва гладка и свежа на вид, укрепва космения фоликул и заздравява нокътната плочка. Суроватъчният протеин от своя страна е подходящ за по-активно натрупване на мускулна маса, както и за продължителното поддържане на вече изградена такава. 

  * https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031940605608085 

1
Free Gift